Classic blog: Balladen om Bilbo Svensson 2006

Original från nov 2006: "Balladen om Bilbo Svensson 2006"

Detta är en fruktansvärd ballad som jag hittade på befläckat papper då jag grävde efter guld i grannens rabatt. Det är min teori att den är skriven som ett oheligt samarbete mellan Gustav Vasa, Bellman och Robinson-Jesus. Så här går den:

Ahem.

BALLADEN OM BILBO SVENSSON
- skitfin kultur och sånt

Djupt nere i skogen bodde
en sorgsen gubbe som trodde
att den bästa i världen var
hans kära och mycket gamla far.

Bilbo hette denne gubbe
som ibland låg på en stubbe.
På denna stubbe där han låg
lång och underlig, när han såg

en söt dam ifrån Smygehuk
som tycktes fika på en duk.
Bilbo kände han dog sånär,
sade: "Ack jag tror jag är kär".

Bilbo gick hem, kär och galen,
till far som nog satt i svalen,
tog en smörgås och bet en bit
slutade tvärt; det smakade skit.

Fadern talade till sonen:
"Lägg ifrån dig telefonen,
gå ut på stan och få ett fuck,
ty nu drar jag min sista suck."

Pappan dog under svåra kval,
kvar med Bilbo blev blott ett skal.
Och från skogen sprang Bilbo ut,
in till stan för att få ett skjut.

Eller i alla fall litet knark
(hans diet bestod mest av bark),
men av sånt blev det inget bruk;
han såg flickan från Smygehuk.

Hon gick där så fint, hand i hand,
med en ung herre utan tand.
"Oh nej", klagade Bilbo tvärt,
"ikväll får jag mig ingen stjärt."

"I alla fall inte hennes.
I mina ögon det brännes,
vad är det för något - mitt hår?
O ve, jag tror det är en tår!"

Bilbo han grät och bölade,
allt medan paret knölade
till lakanen i deras säng,
genom älskog och allmänt kläng.

Så gick den sorgsne till sitt hem,
och ristade djupt i sin lem,
en dikt skriven av hans fader,
sen dog han för han fick spader:

"A mighty pain to love it is,
And 'tis a pain that pain to miss;
But of all pains, the greatest pain
It is to love, but love in vain."

DASS ÄNDE

Ja, som ni säkert förstår avled jag strax efter att ha läst detta verk av ren ondska. Satan kom upp från Helvetet och förgafflade mig med sin högaffel. Eller tjyva som vi säger häromkring. Jag vet inte riktigt vem det var som bestämde att Satan skulle vara underjordens onde jordbrukare. God afton, sov gott, och låt inte sängkrypen sätta en fot i din röv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0